Frågor & Svar

Här har vi samlat de vanligaste frågorna vi får till oss och svaren på dem. Oavsett om du är nyinflyttad eller har bott hos oss länge, hittar du här användbar information om allt från kontrakt och betalning till störningar och serviceärenden. 

 

Mina sidor

För Android (Google Chrome):
  1. Öppna webbsidan/webbappen i webbläsaren Chrome.
  2. Klicka på de tre prickarna uppe i högra hörnet.
  3. Välj alternativet "Lägg till på startskärmen".
  4. Namnge appen om du vill (standardnamnet är sidans namn).
  5. Tryck på Lägg till, och webbappen kommer att visas som en ikon på din startskärm.
För iPhone (Safari):
  1. Öppna webbsidan/webbappen i Safari.
  2. Klicka på dela-ikonen (fyrkant med en pil uppåt).
  3. Välj alternativet "Lägg till på hemskärmen" i menyn.
  4. Namnge appen om du vill (standardnamnet är sidans namn).
  5. Tryck på Lägg till, och webbappen kommer att visas som en ikon på din hemskärm.

  

Sökande

För att kunna söka våra lediga lägenheter behöver du först registrera dig i vårt kösystem. Du gör detta genom att gå till fliken "Sökande" och fylla i dina uppgifter.

Registreringen är kostnadsfri och öppen för alla som är 16 år eller äldre. Följ instruktionerna och passa gärna på att aktivera en prenumeration på lediga lägenheter som matchar dina önskemål och behov.

Hur gammal måste man vara för att få ett eget kontrakt? Vilka inkomstkrav gäller? Och kan man få en lägenhet om man har skulder eller betalningsanmärkningar? Svaren på dessa frågor och mycket mer hittar du i vår uthyrningspolicy, som du kan läsa här.

Du tjänar en poäng för varje dag du är registrerad i vår bostadskö. Med dessa poäng kan du anmäla intresse för de lägenheter som passar dina behov. Alla lediga lägenheter finns under fliken "Lediga lägenheter". Den sökande med flest poäng för en specifik lägenhet blir erbjuden en visning först.

Du får ett köpoäng för varje dag du står i vår bostadskö. När du signerar ett nytt kontrakt nollställs dina poäng, och du behöver göra en ny intresseanmälan för att börja samla köpoäng igen.

Nej, dina köpoäng är personliga och du kan inte ge bort dina köpoängen eller slå ihop den med någon annans poäng.

Under fliken "Lediga lägenheter" hittar du alla våra lägenheter som är lediga. Du anmäler ditt intresse genom att klicka på ”anmäl intresse” under respektive lägenhet. Observera att du måste logga in på Mina Sidor för att kunna anmäla ditt intresse.

När ansökningstiden för en lägenhet har gått ut påbörjar vi processen. De fem personer med flest köpoäng får ett erbjudande om visning via e-post. För att bli aktuell för ett bostadsavtal är det obligatoriskt att närvara på visningen.

Efter sista svarsdatum kontaktas den sökande med längst kötid som tackat ja och deltagit i visningen.

Vi har många sökande i vår bostadskö. När en lägenhet blir ledig kan alla intresserade anmäla sig för just den bostaden. Därefter jämförs dina köpoäng med de andra sökandes poäng.

Det innebär att dina köpoäng kan placera dig först i kön för en lägenhet, medan du för en annan kan hamna längre ner. Därför är det svårt att ge en exakt uppskattning av väntetiden i vår bostadskö.

Lediga lägenheter publiceras på måndagar och är sökbara fram till och med söndagen samma vecka.

Under en 4-månadersperiod får du tacka nej till 3 lägenheter du blivit erbjuden visning på, sedan spärras du från att söka fler lediga lägenheter de kommande 4 månaderna. Att inte lämna svar räknas som nej-svar.

 

Serviceanmälan och störning

Det enklaste sättet är att skapa ett serviceärende via Mina sidor. Våra fastighetsskötare kommer sedan att kontakta dig för att åtgärda felet.

Tel: 0523-665600 val 1,helgfria vardagar 10.00-12.00
E-post: kundtjanst@sotenasbostader.se 

Störningsjouren 0523-665617, öppet dygnet runt. 

Störningsjouren 0523-665617, öppet dygnet runt. 

 

Hyra och betalning

Du hittar alltid din hyresavi under fliken "faktura" på Mina sidor.

Vi erbjuder tre digitala sätt att få din faktura på: 
- E-faktura, anmäl på internetbank
- Autogiro, länk till blankett eller anmäl på internetbank
- Via e-post, meddela e-post adress till ekonomi@sotenasbostader.se 

Din hyra ska betalas senast den sista vardagen i månaden innan. Eftersom hyran betalas i förskott innebär det att hyran för mars måste vara betald senast den sista vardagen i februari.

Att betala hyran i tid varje månad är viktigt för att behålla ditt boende. Om hyran inte betalas, eller om betalningar ofta är sena, kan det leda till att ditt hyreskontrakt sägs upp.
Om hyran inte betalas i tid skickas ett inkassokrav från Intrum, som hanterar dessa ärenden för vår räkning.

Har du fått ett inkassokrav och har frågor om det, kan du kontakta Intrum på telefonnummer 08-616 77 20.

Meddela oss om du önskar få beloppet återbetalat eller om det ska dras av på din nästa hyresavi.

Vid återbetalning behöver vi följande uppgifter:

  • Ditt fullständiga namn (kontoinnehavare)
  • Din bank
  • Clearing- och kontonummer
  • Ett telefonnummer där vi kan nå dig om vi har några frågor

Du mailar in din auppgifter till ekonomi@sotenasbostader.se 

   


Boende och regler

För att ta del av de regler som gäller för hyresgäster, vänligen gå till fliken "Boendeinfo".

Att hyra lägenhet innebär också en del eget ansvar, vad gäller? Läs mer under fliken "Boendeinfo".