Vi träffar Vaste Rolfsson fredag eftermiddag och får en liten pratstund i det strålande sensommarvädret. Vi tar en promenad och konstaterar att Sotenäs fortfarande är välbesökt av turister då både tyska, italienska och franska bilar skymtas på gator och parkeringar. Just parkeringar är en fråga som varit aktuell hos både kommunen och Sotenäsbostäder varför vi är lite nyfikna på att höra Vaste berätta om Sotenäsbostäders pågående parkeringsprojekt och den senaste personalrekryteringen.
”- Ni fick en del kritik och väldigt många frågor när ni informerade era hyresgäster inför införandet av parkeringsprojektet. Kan du berätta lite kort om var projektet är idag?”
”- Det stämmer att vi fick en del kommentarer, inte minst i sociala medier, i samband med att vi informerade våra hyresgäster om att de fick möjlighet att hyra sin egen parkeringsplats.”
”- Hur hanterade ni dessa frågor?”
”- Vår kundtjänst tog emot en hel del frågor från våra hyresgäster. Många av frågorna/funderingarna var bra och vi har metodiskt arbetat med att förklara varför projektet startade och på vilket sätt det kommer att implementeras allt eftersom i våra bostadsområden men inte minst vad vårt syfte var med själva införandet.
”- Är projektet klart?”
”- Nej, inte alls, vi har så här långt valt att hyra ut parkeringsplatser i de områden som haft bäst förutsättningar initialt. Det handlar mycket om att informera, mjukstarta, utvärdera och eventuellt korrigera det som inte blev rätt från början, till exempel skyltarnas placering.
”- Hur har era hyresgäster tagit emot införandet av hyrda parkeringsplatser?”
”- I takt med att vi nu infört hyrda parkeringsplatser i våra bostadsområden upplever jag att många av våra initialt tveksamma hyresgäster har återkommit i frågan genom att både hyra en parkeringsplats och dessutom uttryckt sitt gillande att faktiskt få hyra sin egen parkeringsplats. Sommaren 2024 har vi så här långt inte haft några samtal kopplade till dessa problem. Vi tolkar det som en framgång för oss och hyresgästerna. Nu fortsätter vårt parkeringsprojekt i de norra delarna där flera hyresgäster redan frågat när vi kommer och skapar lite ordning bland p-platserna.
”- Det låter ju bra. Nåväl, du har haft dubbla roller under fyra månader i bolaget. Du har varit både vd och driftchef i bolaget, hur har det fungerat?”
”- Det har fungerat mycket bra.”
”- Varför valde du att behålla rollen som driftchef under fyra månader?”
”- Dels kunde jag driftchefsrollen sedan några år tillbaka, dels har jag många duktiga medarbetare runt mig som tar stort ansvar i olika frågor. Det var också ett sätt att spara lite pengar för bolaget i och med att sommaren är lite mindre intensiv och det var också viktigt att rätt person skulle anställas. Nu har sommaren passerat och en ny person har precis startat sin roll som driftchef.”
”- Kan du utveckla lite mer?”
”- Mitt uppdrag som nytillträdd vd i maj var att fokusera på att konsolidera bolaget framåt som en del i styrelsens affärsplan 2024-2028. Med anledning av det så valde jag att inte anställa någon ny driftchef omedelbart utan låta sommaren löpa på under mina dubbla roller som ett sätt att hålla nere kostnaderna.”
”- Den nye driftchefen, vem är det?”
”- João Escudeiro är ett känt ansikte på orten, kan företaget sedan tidigare och dessutom en omvittnat god ledare och kommunikativ person. Han är också van att arbeta brett, både administrativt och operativt som arbetsledare.”
”- Det låter som en fullträff i rekryteringshänseende. Var det en person som du hade i ditt kontaktnät från din tidigare roll som rekryterare?”
”- Nej, han fanns inte i mitt kontaktnät.”
”- Intressant, hur kom han in i bilden?”
”- Vi har gjort en så kallad ”headhunting process, så som man arbetar med rekrytering av chefspersoner. Idag sker i regel inte någon annonsering i traditionella dagstidningar utan det är helt enkelt ”headhunting process” som gäller. Processen startade under mars månad 2024 där jag tog kontakt med ett antal personer i mitt kontaktnät för att sondera marknaden på intressanta kandidater för tjänsten som driftchef på Sotenäsbostäder. Det blev många samtal med kontaktar för att leta upp potentiella kandidater. Redan innan dessa samtal drog i gång under mars månad hade personalen i bolaget fått vara med och ta fram sin kravprofil på den nye driftchefen. Samtidigt informerades företagets ledningsgrupp om situationen i slutet av mars. Under april månad skedde ett antal intervjuer via telefon och personliga möten.”
”-Ok, och då fanns João med på listan?”
”- Nej, men det var kort därefter som João tog kontakt med mig och anmälde sitt intresse för tjänsten. Då hade vi flera kandidater med bakgrund från byggbranschen, dock inte boende på orten, men som inte riktigt passade in i rollen som driftchef med tanke på det uppdrag fanns, att konsolidera bolaget under några år, varför Joãos profil var mer intressant. Han var då ett oskrivet kort för mig men ortsboende, känd på orten och dessutom med bred kompetens som ledare.”
-” Hur har du hållit din styrelse informerad om rekryteringen?”
”- I mitten av april, i samband med vår styrelserapport, informerade jag vår styrelse om att rekryteringsprocessen pågår. Det är inte en styrelsefråga att tillsätta driftchef men vi har som rutin att informera styrelsen om samtliga pågående personalärenden så som sjukskrivningar och rekryteringar eller andra ärenden av väsentlig art. Efter den informationen har jag fortlöpande informerat via styrelsemötet i mitten av maj där jag också utryckte en förhoppning om att kunna ha en ny driftchef på plats med start i september. Flyttar vi oss fram till slutet av juni så fick styrelsen besked om att anställningen var klar och att driftchefen skulle starta sin tjänst i september.”
”- Har de fackliga företrädarna fått vara med i rekryteringsprocessen?”
”- Självklart, jag skickade i sedvanlig ordning en förhandlingsframställan till samtliga berörda parter och fick svar tillbaka med vändande post och det var endast Fastighetsanställdas förbund som var berörda. Den fackliga representanten fick då träffa både personal och kandidat, man tog in referenser och utvärderade. Vi fick därefter ett protokoll ifrån förhandlingarna som lämnade klartecken till att gå vidare i processen. Ett, i mina ögon, kvitto på att vi var på rätt väg i vår rekrytering. Det är ju viktigt att vi följer den formalia som finns vid rekryteringar.”
”- Det låter som en rekryteringsprocess hämtad ur skolboken?”
”- Ja, med tanke på att jag arbetat med rekrytering av chefspositioner under mer än tjugor år så är det här min hemmaplan. Jag har medverkat vid ett antal rekryteringar i vårt närområde där jag numer blivit kollega med andra vd:ar som jag tidigare varit med att rekrytera till andra kommunala och privata bolag. Jag såg hela rekryteringsprocessen som en löpande förvaltningsfråga som låg på mitt ansvar och däri ingick att löpande informera vår styrelse om att rekryteringen pågick, inte hur utan bara att det var framsteg och att vi snart hade en ny driftchef på plats.”
”- Är du nöjd med rekryteringen?”
”- Extremt nöjd då vi fått en kompetent medarbetare som tillsammans med personalen kommer att lyfta hela driftavdelning till en ännu bättre organisation och ge våra hyresgäster ytterligare bättre service, lite med tanke på vår gjorda NKI undersökning som vi kommer att återkoppla till våra hyresgäster under hösten. Vår uttalade ambition är att stärka Sotenäsbostäders anseende och det skall förhoppningsvis visa sig vid vår nästa NKI undersökning.”
”- Jaha, då är vi tillbaka på starten för promenaden och tackar för en givande och intressant pratstund med Sotenäsbostäders vd, Vaste Rolfsson.”
”- Tack själv, det var skönt att komma in i skuggan då termometern i detta nu visar på drygt 24 grader.”